"> שיקום פציעות ספורט - קרן בושי

שעות פתיחה : 8:00 עד 21:00
  יצירת קשר : 050-6551135

שיקום פציעות ספורט

שיקום ברך

nee

הברך הוא מפרק צירי (hinge joint) , המורכב מהשוק (tibia) והירך (femur). הפטלה (patella) – תת-מפרק בקדמת הברך, ועצם השוקית (fibula) מחוברת לשוק (tibia) .
הברך נתמכת ע"י ארבע רצועות (ligaments): שתיים צידיות ורצועה צולבת קדמית/ אחורית. בתוך מפרק הברך נמצאים המניסקוסים (meniscus) שתפקידם: בלימת זעזועים, הזנה של מפרק הברך והתאמה בין המשטחים המפרקיים.

musels
שרירי הברך

סיבות לכאב ברך:

טראומה, כגון: שבר, קרע במניסקוס ו/או ברצועה, שחיקת הסחוס המפרקי, בעיה במפרק הפיקה, חוסר-איזון שרירי. נוצרת הגבלה תפקודית: קושי בהליכה, ריצה, קימה מישיבה לעמידה, הליכה במישור/שיפוע, ירידה/עלייה במדרגות. מיקום הכאב עשוי לסייע במציאת מקור הכאב :

כאב בקדמת הברך– לרוב patellofemoral stress syndrome- בעיה במפרק הפטלופמורלי. כואב בכריעה, ירידה במדרון/מדרגות, ריצה וקפיצה.

כאב בחלק הפנימי של הברך– כנראה פגיעה במניסקוס (medial meniscus) ו/או ברצועה
הצידית (mcl). פציעת ספורט שכיחה כאשר כף הרגל על הקרקע והגוף מסתובב מעל הברך (כדורגל).
*פגיעה במניסקוס עלולה להיגרם גם ללא פציעה, כמו למשל במקרה של ארטריטיס (arthritis)- שחיקה ניוונית של הסחוס. יש לכך מרכיב תורשתי.

kera

קרע ברצועה פנימית mcl

kera2

קרע ברצועה הצולבת acl

כאב בחלק הצידי של הברך– מספר סיבות:

  • פגיעה ברצועה הצידית של הברך (lcl),
  • פגיעה ב- iliotibial band- itb  –רקמת חיבור עבה מאוד העוברת מחלקו החיצוני של הירך לברך. "כאב שורף", שכיח בריצת שטח בשולי כביש, נוצר מצב א-סימטרי ברגליים ובכך עומס על ITB .
  • פגיעה בחלק החיצוני של שריר הירך האחורית (hamstrings) .

כאב בחלק האחורי של הברך

  • פגיעה בגיד ההמסטרינג (hamstrings)- שריר מכופף ברך, הנאחז בחלקה האחורי של הברך.
  • ציסטה ע"ש בייקר (baker's cyst)- נפיחות בחלק האחורי של הברך המגבילה את כיפוף הברך.

magar

שיקום נקע קרסול – ANKLE SPRAIN REHAB

kera3

נקע בקרסול היא פציעת ספורט שכיחה. בעיקר בספורט המשלב ריצה ובלימה. חזרה לספורט מייד לאחר נקע עלולה להחמיר המצב ולהוביל לנקעים חוזרים בקרסול (recurrent ankle sprain).
הטיפול המיידי ביומיים הראשונים לאחר נקע הוא: R.I.C.E (מנוחה, קרח- עד 15 דק', חבישה, הגבהה). לעתים גם שילוב NSAID תרופות נוגדות דלקת, אלקטרותרפיה כולל אולטרא סאונד.
נקע בקרסול עלול להיות בדרגות חומרה שונות- החל ממיקרו קרעים ברצועה הנקראת atfl וכלה בקרע גם ברצועה המדיאלית (deltoid ligament) ובשבר של ה- mallolus (ה"פטישון" בקרסול).
כל עוד יש נפיחות רצוי להימנע מנשיאת משקל מלאה על הרגל.

kera4

בשיקום עם ירידת הנפיחות נגביר בהדרגה את נשיאת המשקל על הרגל, נשמור על טווחי תנועה של הקרסול באמצעות מתיחות עדינות, ונתחיל בשיקום פרופריוספטיבי (proprioception): תרגילי שיווי משקל – מסייעים להחלמה מהירה ולמניעת נקעים חוזרים בקרסול בעתיד!

kera5

דוגמא לרצף תרגול פרופריוספטיבי לקרסול עפ"י התקדמות:

*עמידה על רגל אחת באופן מאוזן
*עמידה על רגל אחת באופן מאוזן עם עיניים עצומות
*עמידה על רגל אחת על משטח לא יציב באופן מאוזן
*הליכה על חול
*קפיצה קלה

שיקום כתף

body-musels body-musels2

שרירי הכתף מאחור ומלפנים

הכתף הוא מפרק מאוד מורכב, והפציעות בו נפוצות: נגרמות כתוצאה מטראומה – תנועה מהירה ופתאומית (כמו נפילה על היד), ו/או עומס חוזרני – (chronic overuse) לא מותאם, כמו הרמת משקולות לקויה בחדר כושר.
מפרק הכתף בנוי בצורת ball and socket –מעין כדור בתוך מכתש (מאפשר תנועה בשלושה מישורים), ומה שמסייע ביציבותו היא השרירים והרצועות סביבו.

  • את הכתף עוטפת קפסולה, כאשר מצב של "כתף קפואה" – frozen shoulder הוא דלקת בקפסולה, לרוב ללא סיבה, הגורמת לכאב ולהגבלה בטווחי התנועה של הכתף. במקרה זה חשוב מאוד לשמור על טווחי התנועה המקוריים של הכתף למנוע הידבקויות.
  • השרירים המייצבים את הכתף: rotator cuff ,pectoralis, deltoid, trapezius, biceps ,triceps מאפשרים תנועה תקינה בכתף ושמירה על המפרק.
    דלקת בכתף: tendonitis and burditis – פציעה שכיחה הנגרמת מעומס יתר על הכתף, ומכאניקת גוף לקויה.
  • פריקת כתף- בד"כ פריקה קדמית- מצב בו ראש הכתף (humerus) יוצא קדימה ממקומו (gleniod fossa).
  • קרע שכיח בגידי ה- rotator cuff (ארבעה שרירים העוטפים את הכתף) בגיד ה- supraspinatus. נגרם בעקבות נפילה או עומס יתר על הכתף בשל מכאניקת גוף לקויה. הקרע עלול להיות חלקי עד מלא.
    סימנים: כאב / הגבלה בהרמת יד הצידה, בהבאת יד מאחורי הגב. יש צורך בבירור בדיקת אולטרא סאונד לחומרת הקרע, וטיפול בהתאם: לעתים יש צורך במעורבות ניתוחית- תפירת הגיד. בשיקום כתף חשוב להתייחס למספר אלמנטים:
  • הצוואר – ישנו קשר ישיר בין הכתף לצוואר: חלק משרירי הכתף מתחברים לצוואר. פעמים רבות כאב בכתף הוא על רקע בעיה צווארית.
  • שכם (scapula) – השכם היא חלק בלתי נפרד ממפרק הכתף. התנועה בכתף משולבת עם התנועה בשכם.
  • עמוד השדרה הטורקלי (thorax)- מאוד משמעותי! מצב של קיפוזה ונוקשות בעמוד השדרה הגבי טורקלי גורם למנח לקוי של מפרק הכתף וחושפת אותו לעומסים כבדים.

הדגש בשיקום: יציבות + תנועתיות.

שיקום ירך

הירך, כמו הכתף, מפרק ball and socket (כדור בתוך מכתש), ומורכב מעצם הירך (femur) והאגן (המכתש באגן קרוי acetabulum). סביב המפרק יש רצועות ושרירים, השומרים עליו. התנועה בו, כמו בכתף, בשלושה מישורים.
בניגוד לכתף, מפרק הירך נושא משקל ויש להתייחס לכך בשיקום: חיזוק מסת העצם (כאשר יש ירידה בצפיפות העצם- אוסטיאופתיה או אוסטיאופורוזיס, זה מתבטא פעמים רבות בצוואר הירך, ועלול לגרום לשבר בנפילה קלה ובמקרים חמורים אף לשבר ספונטני).

P8

אוסטיאופורוזיס ירך

הירך, כמפרק נושא משקל, מעורב בתפקודים רבים: הליכה, ריצה, מדרגות, קימה מישיבה, וכל בעיה בירך עלולה לפגוע בתפקודים אלו.

הסיבות לכאבים בירך:

  • שבר בירך כתוצאה מנפילה.

כאב בקדמת ירך (איזור המפשעה):

  • שחיקת סחוס (arrthtitis)- יש צורך בצילום רנטגן לראות מצב הסחוס.

skeleton-agan

צילום רנטגן אגן וירכיים

  • בעיה חוץ מפרקית של צביטה FAI impinjment femoral acetabular, של מכופפי הירך ( rectus femuris) בשפת האצטבולום (acetabular rim). בעיקר בתנועות של כיפוף ירך + קירוב (אדוקציה) וסיבוב פנימי (internal rot)- בבדיקה שכיבה על הגב כיפוף רגל ולהביא ברך לכתף נגדית.

yareh-check

בדיקה ירך

  • קרע בלברום (labral tear)- הלברום הוא סחוס מעין גומי (עשוי מאותם מרכיבים כמו המניסקוס בברך), נמצא סביב שפת האצטבולום ועוזר לאחוז את ראש הירך.
    קרע בלברום עלול להיווצר בגיל צעיר ואצל ספורטאים כמו: רקדניות (שפגט), כדורגלנים, מתעמלי קרקע ועוד. ליציבה לקויה יש קשר הדוק עם עומס על הירך וקרע בלברום: מנח לקוי של האגן ולורדוזה מוגברת בגב התחתון, חולשת שרירי גב ובטן ומייצבי ירך. קרע בלברום ניתן לראות רק ב- MRI וגם לא תמיד, לעתים יש צורך לבצע ארתרוסקופיה.
  • אבחנה מבדלת לבקע מפשעתי (הרניה)

כאב ירך צידית

מצביע לרוב על בעיה שרירית- hip bursitis – "בורסה" היא מעין שק נוזלים שמטרתו לאפשר לשרירים להחליק בחופשיות מעל העצם (יש גם בכתף). בורסיטיס היא דלקת בבורסה, הנגרמת בגלל חוסר איזון שרירי וחולשת שרירי ירך צידית. כאב בשכיבה על הצד ובהליכה. טיפול ע"י אלקטרותרפיה כולל אולטרא סאונד וחיזוק מייצבי ירך.

כאב ירך אחורית– סיבות:

  • הקרנה מגב תחתון
  • הקרנה משריר הפיריפורמיס שמתחבר מהאגן לירך (piriformis syndrome).
  • צביטה מפרקית בין הירך לאגן: ischio trochanter impingment (כאב אחורי ירך בזמן ישיבה).
  • דלקת בגיד ההמסטרינג באיזור החיבור לאגן (hamstrings tendinopathy).

rotaterim-yareh

שרירים רוטטורים עמוקים ירך

תחזוקה ובנייה: SM Design